Więcej informacji:
Dzięki Tobie możemy się rozwijać:
"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."
Marek Budajczak
Edukacja domowa ... po latach
Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010
Instytut Educatio Domestica
Edukacja oparta na domu i rodzinie obejmuje:
1. zobowiązanie ze strony rodziców do wychowania i wykształcenia swoich dzieci,
2. naukę, dla której dom rodzinny stanowi główną bazę i zaplecze, i która odbywa się pod nadzorem rodziców,
3. plan nauczania, który łatwo daje się dostosować do sytuacji i potrzeb,
4. nauczanie w domowym środowisku zamiast w instytucjonalnej klasie,
5. udział rodziny w życiu lokalnej wspólnoty,
6. korzystanie z ogólnodostępnych pomocy dydaktycznych.
www.sobieski.org.pl ("Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej" str. 19)
Prof. Brian D. Ray
Czym jest edukacja domowa?
Prof. Marek E. Budajczak
Co to jest Edukacja Domowa?
Edukacja domowa to odmiana kształcenia, w której rodzice przejmują od czynników społecznych całkowitą za edukację odpowiedzialność, stając się w obrębie rodzinnego domu „nauczycielami” dla własnych dzieci. To klasyczne wyobrażenie jest oczywiście modyfikowane przez realia. I tak, w edukacji domowej biorą niekiedy udział osoby spoza małej rodziny, np. wynajęci nauczyciele, dokonuje się ona także i w innych przestrzeniach poza domem: w muzeach, ośrodkach kultury, siedzibach młodzieżowych organizacji, klubów sportowych, w miejscach kultu religijnego, itp. Wbrew pozorom, właśnie dzięki takim bogatszym kontaktom z członkami własnej rodziny oraz wybranymi ludźmi spoza niej, w istotniejszym niż dla „szkolnych” dzieci stopniu zachodzi intensywna socjalizacja.
Według badań, dzieci uczące się w domu są dobrze, konstruktywnie „uspołecznione”. Są też dzięki indywidualnemu podejściu bardziej aktywne w swojej nauce, stając się w niej coraz bardziej autonomicznymi badaczami świata, czynnie w nim uczestniczącymi. Także i tu wyniki naukowych badań potwierdzają pozytywne efekty tej formy edukacji, niezależne od poziomu wykształcenia rodziców i dysponowania przez nich uprawnieniami nauczycielskimi, podobnie jak niezależne od stopnia zamożności rodziny. Kariery edukacyjne i życiowe „absolwentów” domowego kształcenia są zdecydowanie pozytywne.
© 2016-2024 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wszelkie materiały (treści, teksty, zdjęcia itp.) przedstawione w obrębie domeny: www.edukacja-domowa-instytut.pl. są objęte prawem autorskim
i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz.U.2021.1062).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.
Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave
03.09.2022 r.
Mąż - ojciec
w edukacji domowej
Część pierwsza, druga i trzecia Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Mąż - ojciec w edukacji domowej” zorganizowanej przez Instytut Educatio Domestica wraz z Laboratorium Edukacji Alternatywnej (WSE UAM) pod honorowym patronatem Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dr hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej, która odbyła się w sobotę 3 września 2022 r.
Część pierwsza
Powitanie oraz oficjalne otwarcie konferencji: wiceprezes IED Izabela Budajczak-Moder
prof. UAM dr hab. Marek Budajczak - Ojciec prać! Funkcje ojca w edukacji domowej.
dr Andrzej Mazan - Odkrywanie siebie jako źródło dobra przez ojców w procesie edukacji domowej dzieci.
mec. Andrzej Polaszek - Ojciec i córki w edukacji domowej.
Artur Abramowicz - Edukacja domowa – polskie dobro narodowe.
Zdzisław Zbigniew Borys - Moje doświadczenia bycia ojcem dzieci w edukacji domowej - próba retrospekcji.
Cześć druga
mgr inż. Artur Bartosz - Edukacja domowa to naturalny etap rozwoju własnego i swoich dzieci.
dr Mariusz Dzieciątko - Między edukacją domową, pracą i prawem.
Krzysztof Piwowarski - Opcja Benedykta.
Marcin Sawicki - Tata w edukacji domowej. Jak uporać się ze sobą?
Cześć trzecia
Jan Pleti - Kilka ważnych lekcji których szkoła nie udzieli, a ojciec powinien. Przedsiębiorczość, finanse i zaradność w zmieniającym się świecie.
mgr inż. Tomasz Aleksander Mielczyński - Ojciec a przestrzeń dla Edukacji Domowej.
Przemysław Orwat - Dlaczego edukacja domowa?
Bożena Boba-Dyga i dr Magdalena Giercarz-Borkowska - Nasz Tato - ojciec w edukacji domowej z perspektywy dzieci.
Bartosz Wilim - Rodzice uczący się.
Podsumowanie konferencji: prezes IED prof. Marek Budajczak
Część pierwsza
Część druga
Przedstawiamy Państwu gości naszej konferencji:
Część trzecia